uitgezaaide longkanker

Discussies over leven met/na kanker

Moderator: astrid

uitgezaaide longkanker

Berichtdoor noelle op di 26 sep 2006 20:37

Hallo allemaal.

Dit is voor mij de eerst ekeer dat ik op dit forum ben. Ik hoop hier herkenning te vinden in de machteloosheid en hulpeloosheid die ik voel bij de ziekte van mijn vader.

vorig jaar is bij mijn vader een klein-cellige longkanker geconstateerd. Hij is geopereerd maar helaas bleek een lymfe positief. Dit was geen goed nieuws. Bijna een half jaar later bleek er een uitzaaiing te zitten op het bot is zijn rechterbovenarm. Deze is 2 maanden geleden spontaan gebroken. Hij heeft hier enorm veel pijn aangehad en eigenlijk nog steeds. Ik snap niet dat hij nog zoveel pijn heeft, de artsen hebben immer sgezegd dat hij geen pijn hoefde te hebben en dat de kwaliteit van zijn leven goed moest blijven. Hij gebruikt morfinepleister en oxynorm ter pijnstilling maar dit helpt echt niet. Het is ontzettend moeilijk om te zien hoe zwaar hij het heeft en door de pijn doet hij ook maar weinig meer. Bij het liggen heeft hij de minste pijn. Dus dit doet hij dan ook vaak. We proberen hem wel te motiveren maar op de een of andere manier lukt dit niet.

Daarnaast heeft hij onlangs last gekregen van angsten en met name de angst om dood te gaan. Op de een of andere manier is kan hij geen rust in zijn lijf kregen. Telkens als ik hem zie dan doet dit me zo`n vreselijek pijn. Hij i snog maar 55, waarom moest dit nu gebeuren. Ik weet niet zo goed hoe ik er het beste mee om kan gaan maar vooral ook hoe mijn vader hier het beste mee om kan gaan.

Ik hoop van jullie reacties te mogen ontvangen alvast ontzettend bedankt

Groetjes Noelle
noelle

Berichtdoor adrie op di 26 sep 2006 23:12

Hallo noelle

Welkom op dit forum,
ten eerste wil ik jullie gezin heel veel sterkte wensen,tuurlijk vraag je je af waarom je vader ,ja waarom deze ziekte.
Maar ja weet je niemand vraagt om deze ziekte en je krijgt het helaas zomaar cadeau.
Ik zal aanraden met je vader voor een second opinie te gaan,omdat die pijn blijft houden en dat moet toch ergens vandaan komen ,misschien iets beschadigt met het weg halen van?? of is het wat anders.
Een andere arts en een andere kijk op dingen kan misschien helpen,het kan in ieder geval geen kwaad advies aan andere arts te vragen.
Misschien andere pijn medicatie??
Ik hoop wel dat je vader ze pijn bestreden kan worden,en dat die weer goed kan gaan ligge en weer wat actiever gaat worden ,lijkt erop dat die zijn positivieteit even kwijt is door de pijn die die heeft,hem afleiding geven helpt misschien ook?
En jou raad ik aan om alles te verwerken, hulp te vragen aan familie ,kenissen of vrienden of instantie waar je effe je hart kan luchten,of schrijf alles van je af,doe ik namelijk ook,en dat werkt helemal perfect.
Je kan wat dat betreft in deze moeilijke periode alle steun gebruiken die je nodig hebt maar ook verdient.
En wat betreft ermee om leren gaan leef dag voor dag,blijf positief als dat kan want met een positiefe instelling kom je veel verder dan ernaast te zitten en ook in een dip te raken.
Ik wens jullie heel veel sterkte in deze moeilijke periode

Groetjes adrie
´KANKER´
een klein woordje,
met zo´n groot effect.
doet je huilen van schrik.
éen woordje van 6 letters lang,
voor de éen een scheldwoord..
voor de ander de dóod!
adrie

Berichtdoor noelle op wo 27 sep 2006 18:38

Lieve Adrie,

Ontzettend bedankt voor je lieve reactie. We zijn echter vorige week in de Daniel de hoedkliniek geweest en ook daar hebben ze hetzelfde aangegeven als in het eigen ziekenhuis (Helaas). Vandaag is de huisarts ook langs geweest. De morfine dosering is opgehoogd en hierdoor heeft mijn lieve pap gelukkig minder pijn. Maar is wel wat duffer. Maarja gelukkig minder pijn. Tevens en dat was minder nieuws constateerde de huisarts dat er een stolsel in zijn linkerbeen zit en dat dit waarschijnlijk veroozaakt wordt door een uitzaaiing. Iedere keer als er zich weer wat opdoet dan doet dat weer zo`n pijn. weet je wat het is ik wil hem gewoon niet kwijt en ik heb moeite met et accepteren dat dit wel gaat gebeuren een dezer tijd.

Ik baal daarvan en ga inderdaad proberen het een en ander van me af te schrijven.

Nogmaals bedankt voor je tips,

Heel veel liefs Noelle
noelle

Berichtdoor NancyG op vr 29 sep 2006 20:28

Lieve Noelle,

Ik ben voor het eerst op het forum, en kijk wat rond..
Heb je bericht gelezen, maar had bij de eerste zinnen al moeite had..
Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen!

Wat ik je vooral wil zeggen is dat het niet altijd makkelijk is om positief te zijn! Maar geniet van de tijd dat jullie bij elkaar zijn.. Dat is toch nog iets positiefs van de hele situatie..

Ik vind veel erkenning in je verhaal..
Maar helaas ben mijn vader 16 aug jl ben kwijtgeraakt..

Dikke Knuffel,
Nancy
NancyG

Berichtdoor W op za 30 sep 2006 15:54

Hallo Noelle,

Ik las net je verhaal en herkende er erg veel in. Bij mijn moeder is op 16 maart 2004 ook kanker geconstateert. Een uitzaaiing in de linker bovenarm (bot). 5 april kreeg ze de definitieve uitslag: Longkanker met uitzaaingen in beide bovenarmen.Links in het bot en rechts in een spier/ pees. Ze was toen 48.
De pijn die ze vooral in de linker arm had, was verschrikkelijk. Door middel van bestraling hebben ze dit iets kunnen minderen. Op het moment heeft ze inderdaad ook morfinepleisters. Nu begint de pijn ook in de rechter arm.... Afwachten. Misschien gaan ze deze ook bestralen.
Probeer positief te blijven denken. ook al weet ik dat dit niet altijd even makkelijk gaat. En je soms ergert aan mensen die dit telkens maar weer zeggen. Maar na 1,5 jaar merk ik wel dat het toch heel belangrijk is te genieten van alle kleine dingen. Elke dag is er weer een. Niemand kan je deze meer afpakken!!

Vraagje: Hoe oud ben jij eigenlijk??

Veel sterkte!!

Liefs Wendy
Geniet van elke dag... voor je het weet is het te laat.....
W

Berichtdoor w. op za 30 sep 2006 16:03

hai Noelle,
is erop uit gaan met een rolstoel niet ook niets voor je vader?
zo kun je toch nog eens wat ondernemen.
Jacques doet het ook sinds kort, en het bevalt uitstekend.
heerlijk om weer eens weg te kunnen.
en dat uitzaaiingen in botten zeer doen, is algemeen bekend.
tot dusver is de pijn bij jacques ook nog niet onder controle.
Hij gebruikt sinds kort oxycontin.
het enige wat hem wel eens helpt als het écht niet meer gaat, is een (niet lachen) jointje. dat ontspant vreselijk en is zelfs op doktersrecept te verkrijgen, op een andere manier.
maar gelukkig iss bij J de pijn heel erg wisselend.
er zijn momenten dat het niet ondragelijk is.

misschien een paar tips?
kijk maar wat je er mee kunt.
liefs, Willeke
11-03-2006 mijn liefste moeder, 08-05-2007 mijn liefste Jacques-Léon, 31-01-2008 mijn liefste vader overleden..
je geliefde kan weggenomen worden, maar je liefde nooit... vergeet dat niet..
HTTP://SNELNAAR.NL/11UV
w.

Berichtdoor noelle op ma 02 okt 2006 10:40

Lieve Allemaal,

Ontzettend lief dat jullie gereageerd hebben. Het is inderdaad soms moeilijk om positief te blijven, ookal wordt dat door veel mensen gezegd. Er zijn momenten dat ik mezelf sterk voel en dan gaat het me wat beter af om negatieve gedachten van me af te zetten. Maar vaak gebeurd het dat ik mijn gedachten niet op orde krijg. Ik wil mijn vader niet loslaten. Ik vind het verschrikkelijk om te zien hoe hij achteruit gaat. En natuurlijk geniet ik als ik samen met hem ben kijkend naar de bootjes die voorbij varen maar tevens voel ik me dan verdrietig omdat ik me dan realiseer dat het wel eens de laatste keer kan zijn...stom he (of toch niet)

Ik merk wel dat ik heel veel steun heb aan de lieve woorden die jullie hier neerschrijven. Ik wens ook jullie allemaal heel veel sterkte en ik hoop dat we nog veel aan elkaar kunnen schrijven en onze emoties en gedachten kunnen delen.

Heeeel veel liefs en een dikke knuffel

Noelle,

PS :Ik ben 30 jaar volgende week wordt ik 31
noelle

Berichtdoor nicoletje op vr 13 okt 2006 13:43

Hoi Noelle,

Ik herken heel veel dingen in jouwn verhaal mijn vader heeft ook longkanker met uitzaaing in zijn botten gehad. Eerst had hij het in zijn linker schouder, vervolgens heeft hij het is zijn bekken gekregen wat spontaan brak op 3 plaatsen door de uitzaaing later had hij het ook in zijn rechter been en hersens zitten.
Dat botkanker erg pijn doet hoef je me niet te zeggen dat is algemeen zo. heb mijn vader 9maanden zijn lijden aan de pijn in zijn botten. Mijn vader kon niet eens meer eens lopen of lekker in zijn bed liggen door de pijn in zijn botten. De pijn bestrijding hielp bij me vader helemaal niet hij gebruikte ook morfine pleisters en later in het ziekenhuis een morfinepomp maar helaas heeft niet veel geholpen.
Doordat hij zoveel pijn had werdt mijn vader erg bang en was te veel gespannen waardoor de morfine niet werkten.
Helaas is mijn vader pas 01-10-2006 gestorven maar ik weet dat hij gelukkig geen pijn meer heeft en dat is een hele grote troost voor me.
Ik hoop dat het beter met jouwn vader afloopt en weet dat je bang bent om hem te verliezen was ik ook.
Maar een ding moet je weten als je vader sterf aan deze rot ziekten heeft hij geen pijn meer.
Ik weet wat je mee maakt en wens je dan ook heel veel sterkte toe.
Ook voor je vader en geniet van iedere dag die je nog samen met hem kan zijn.

Meis hoi je sterk en toi toi toi

Groetjes Nicole
Longkanker met uitzaaing
nicoletje

Berichtdoor annaknoop op vr 13 okt 2006 15:58

ik kan je verder niet helpen met je vragen \maar wil je toch langs deze weg
heel veel sterkte wensen ,\en vergeet niet een luisterend oor is hier altijd aanwezig
toi toi toi ''anna''
zij die opgeven weten nooit hoe dicht zij bij hun doel waren
http://spaces.msn.com/annaknoop
http://annaknoop.hyves.nl/
annaknoop

Keer terug naar Leven met/na kanker