Ga borstkanker te lijf!

Discussies over leven met/na kanker

Moderator: astrid

Voor Maike

Berichtdoor MB op zo 31 dec 2006 12:10

Natuurlijk is gezond en afwisselend eten aan te bevelen voor de gezondheid. Ik ontken dat niet. Maar het effect op darm en borstkanker zou minder zijn dan altijd was aangenomen. Borstkanker wordt wel een hormoonkanker genoemd. In een artikel stond dat alcohol in het bloed wordt omgezet tot oestrogeen en dat vrouwen daarom voorzichtig met alcohol moeten zijn.

Ik heb onlangs gelezen dat slanke vrouwen voor de overgang een verhoogd risico hebben op borstkanker, maar na de overgang hebben dikkere vrouwen een verhoogd risico. Het is echter moeilijk tot de overgang te dik te zijn om daarna slank te worden.

Het zit allemaal niet zo eenvoudig in elkaar en vaak spelen meerdere factoren een rol waardoor het moeilijk is eenduidig conclusies te trekken.
MB
MB

Berichtdoor frans op zo 31 dec 2006 16:10

Hallo forum leden,

De waarde van onderzoeken reguliere geneeskunde.
Heb een aantal voorbeelden van slechte onderzoeken, ik noem het ''misleidende onderzoeken" om de handel in ziekten mogelijk te maken en in stand te houden.

Zet deze liever op mijn eigen topic ''HANDEL IN ZIEKTEN''

M.v.g. Frans.
frans

Berichtdoor frans op zo 31 dec 2006 22:58

Hallo MB,

Heb nog eens gezocht, heb hier nog zo'n bericht over hormonen gevonden.
Nu weet ik niet of het uiteindelijk van de zelfde bron komt.
Moet je gelijk geven, kan wel waar zijn.

Een onderzoek van de Universiteit van Utrecht heeft aangetoond dat vrouwelijke geslachtshormonen een rol kunnen spelen bij het ontstaan van borstkanker.

Het gaat daarbij om hormonen die op een natuurlijke manier ontstaan door bijvoorbeeld een vroege menstruatie of een late overgang, maar ook om hormonen die kunstmatig worden toegediend. In het laatste geval kunnen we denken aan behandelingen voor kinderloosheid. De onderzoekster, die vorige week op het onderwerp promoveerde, toonde aan dat een verhoogde concentratie geslachtshormonen in de urine leidt tot een verhoogde kans op het krijgen van borstkanker na de overgang.

[22 april 2004] www.andersbeterworden.nl
frans

Berichtdoor frans op zo 31 dec 2006 23:23

Hallo MD,

Hier is voedsel weer belangrijk, geen homonen.

Vrouwen die geen vlees eten, hebben minder kans om borstkanker te krijgen. Dat blijkt uit een Brits onderzoek onder bijna 750 vrouwen.

Van deze groep hadden 240 personen borstkanker. De rest was gezond. Alle vrouwen moesten een vragenlijst invullen. Uit het onderzoek bleek dat vegetariërs bijna 25 procent minder risico liepen om borstkanker te krijgen. Het verschil bleek nog groter te zijn toen alleen werd gekeken naar de hoeveelheden groenten en peulvruchten die gegeten werden. Bij vrouwen die het meest hiervan aten, was de kans op borstkanker maar liefst 50 procent kleiner.

De onderzoekers trekken hieruit de conclusie dat niet zozeer het ontbreken van vlees de risico’s op borstkanker verkleint, maar wel het in grotere hoeveelheden consumeren van groenten en peulvruchten.

[14 mei 2003] www.andersbeterworden.nl

M.v.g. Frans.
frans

Berichtdoor frans op ma 01 jan 2007 13:20

Hallo MD,

De beste wensen voor 2007.

Als het nu al mag in het nieuwe jaar, mijn gedachten over deze berichten borstkanker.

De geneeskunde doet er alles aan om de bijwerkingen van zijn medicijnen te verbergen om veel pillen te verkopen.

Het viel mij later op, bij de gevonden berichten hormonen van jou maar ook van mij.
In geen van deze berichten wordt gesproken over de hormonen die in de ANTICONCEPTIEPILLEN zitten verwerkt.
Wordt bijna alleen over de vrouwenvruchtbaarheidseigenhormonen bericht.
Alleen toegevoegde extra hormonen voor zwangerschap is in dit onderzoek meegenomen.

Nou ga ik meestal eerst heel simpel denken, hoeveel % van de vrouwen krijgen deze extra zwangerschapshormonen om zwanger te raken toegediend, neem aan een klein percentage, terwijl borstkanker percentage veel groter is naar mijn mening.
Volgens mijn simpele logica, blijft over lichaamseigen hormonen.
Dat daarvan zoveel borstkanker komt, heb ik weer mijn twijfels.
Vroeger kwam naar mijn mening niet zoveel borstkanker voor, wat dit onderzoek bericht.
Is dit het zoveelste kankeronderzoek gedaan om geld verdienen zonder verzet te verwachten van de farmacie?

Mijn gevoel zegt mijn weer, het heeft met voeding of misschien ook met de anticonceptiebijwerkingen te maken, net als bij cholesterol pillen tegen hartinfarcten.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar een betrouwbaar borstonderzoekonderzoek bij vrouwen met en zonder anticonceptiepillen.

Nog beter is, waarbij beide groepen goede vitaminerijkevoeding gebruiken.

Het zal mij niets verwonderen, dat de anticonceptiepil ook hier een groote invloed heeft op het krijgen van borstkanker.

Nu iets anders.
Ken jij ook de AMAS bloed test om te zien of er ergens kanker in het lichaam zit. Bij getal 135 of lager geen kanker in het lichaam.
Van deze test wordt gezegt, dat het op dit moment de betrouwbaarste 99% controle is op de aanwezigheid van alle kankersoorten in het lichaam.

M.v.g. Frans.
frans

Berichtdoor maike op ma 01 jan 2007 14:27

het enige dat absoluut vaststaat is dat alles verandert
maike

anticonceptie

Berichtdoor MB op ma 01 jan 2007 14:32

Frans,

Laatst las ik dat vrouwen die minimaal 4 jaar anti-conceptiepillen hadden geslikt voor hun eerste zwangerschap een verhoogde kans op borstkanker hadden. Ik heb dit bericht niet bewaard en ter kennisgeving gelezen. In dit zelfde bericht stond ook alcohol genoemd. Maar ja, hoe kun je de jeugd hiertegen beschermen? Ik hoor dat meisjes op hun 15de al echte vrouwen zijn, en dan maar liever anti-conceptie dan een ongewenste zwangerschap.

De waarschuwingen tegen alcoholgebruik op jonge leeftijd vind ik een goede zaak (ook w.b. de hersenontwikkeling) en ik zal proberen dit zo lang mogelijk bij onze kinderen (wel jongens) te ontmoedigen. Hoe langer ik dit uit kan stellen, hoe beter. Onze jongens kijken naar het journaal en die berichtgeving over gezond eten (200 gr groente en 2 stuks fruit) slaat bij hen aan. Ze vragen nu zelf vaker of ze wel voldoende groente hebben gekregen.

Inderdaad, is borstkanker toegenomen. Dit heeft zeker te maken met onze leefwijze. Als het er niet is, is de verleiding natuurlijk niet aanwezig. Maar tegenwoordig is het toch allemaal binnen handbereik en dan is groente en fruit ook nog erg duur geworden in vergelijking met vlees. 50 jaar geleden was dat wel anders. En toen de pil ontwikkeld was, kende men de relatie met borstkanker natuurlijk nog niet. Zo wordt men steeds wijzer.
MB
MB

Berichtdoor frans op ma 01 jan 2007 20:20

@Maike, bedankt voor jou berichten, deze manier van onderzoeken kende ik niet. Ben denk ik gezond, maar als ik moest kiezen voor het makkelijkste en betrouwbaarste onderzoek, koos ik zowiezo voor de AMAS test bij vermoeden kanker.
Het bericht Amsterdam dat vrouwen 70% onnodig chemo krijgen had ik gelezen.
Kom uit een arm gezin met ziekten. Zag als kind vroeger het nut van leren ook niet, later inhaalslag diverse studie's tegelijk, na engelse les nog niets geleerd, was toen niet belangrijk. Zie het nu als handicap, wil het ook al jaren leren maar het komt er niet van. Sorry.

@MD antwoord op jou bericht.
De invloed van anticonceptie verwachte ik al, maar dan nog erger.
Alcohol weet ik niet bij kanker, zal niet gezond zijn, maar kanker.
Zit eerder aan hart- en vaatziekten en levercirrose te denken.
In rijpe vruchten en fruit zit ook zelfs alcohol!
Heb ook jongens 27 en 29 jaar roken en drinken niet, slikken nu net als ik voedingsmiddelen zoals Rath adviseerd.

Heb ook nog een onderzoek groente en fruit.
Wat zit volgens dit onderzoek nog in onze verse voeding.
Oorzaak hiervan is volgens Moerman: kunstmest.
Wat niet meer in de grond zit door kunstmestbemesting kan ook niet meer in ons voedsel zitten was ook zijn redenering.

Fruit en groente - gisteren en vandaag
Wat u ook eet, u bent niet meer in staat uzelf gezond te voeden.
Mineralen en vitamineninhoud in miligram per 100 gram -- 1985-1996 Verschil
Broccoli : calcium-----------103---33-----min 68 %
Broccoli: foliumzuur----------47---23-----min 52 %
Broccoli: magnesium--------24---18-----min 25 %
Bonen: calcium-------------56----34----min 38 %
Bonen:foliumzuur----------39----34----min 12%
Bonen:magnesium--------26----22----min 15 %
Aardappel: calcium----------14-----4-----min 70 %
Aardappel: magnesium-----27---18----min 33 %
Aardappel: vitamine C------20----25---plus 25 %
Wortels:-- calcium-------------37----31----min 17 %
Wortels: magnesium----------21-----9----min 57 %
Spinazie: magnesium---------62---19----min 68 %
Spinazie: vitamine B6-------200---82---min 59 %
Spinazie: vitamine C ----------51---21---min 58 %
Bananen: calsium----------------8-----7----min 12 %
Bananen: foliumzuur----------23-----3----min 84 %
Bananen: magnesium--------31----27---min 13 %
Bananen: vitamine B6-----330----22---min 92 %
Aardbeien: calsium------------21----18---min 14 %
Aardbeien: magnesium-------12---13---plus 8 %
Aardbeien: vitamine C -------60---13---min 67 %
Bron: op basis van getallen van het Scharzwaldsanatorium Obertal (D).

Voor uw gezondheid is goede voeding en vitamines etc. zeer belangrijk.

De mens heeft ook het gen voor aanmaak van vitamine C maar werkt niet meer.
Wetenschappers vermoeden dat in het verleden door overmatig aanbod van vitamine C dit gen zijn werking heeft verloren zo ook bij apen de cavia's weet ik niet.
Van Linus Pauling (o.a. vitamine C geleerde) heb ik gelezen dat omgerekend wat dieren per dag aanmaken de mens minimaal 3-6 gram natuurlijke (volledige) vitamine C moet hebben om geen tekorten te hebben. Bij zieke mensen (bv hart- en vaatziekten)meer omdat het lichaam dan meer nodig heeft.

De resultaten kanker onderzoek wat Rath nu met muizen heeft gehaald.
Moerman had toen ongeveer het zelfde met zijn duiven laten zien, dat bij goed gevoerde duiven met kankercelleninspuiting nagenoeg geen kanker ontwikkelde.

Op mijn topic ''handel in ziekten'' staat ook een belangrijke voordracht van Rath aan de Universiteit van Standford zijn ontdekking waarom hart- en vaatziekten bij mensen ontstaan. Lees dit eens goed door zonder vooroordeel.

Heb nog meer goede berichten op mijn computer, ook deze zal ik kopieeren op dit forum.
Onderander een hoe diverse artsen hun behandeling kiezen bij kanker.
Heb ook diverse berichten wat vitamines kunnen genezen, niet van Rath.

m.v.g. Frans.
frans

En dan nog een:

Berichtdoor MB op di 02 jan 2007 19:28

Dit onderzoek is vast niet gesponsord door een schoonmaakbedrijf. Verder geeft dit aan dat het ook goed is voor mannen om een steentje bij te dragen in de huishouding. Huishouding doen is niet alleen goed tegen borstkanker maar ook tegen darmkanker. Dus minimaal twee vliegen in een klap.

Goed begin voor het nieuwe jaar. Samen het huis schoon houden.

Cancer News
FROM OUR SPONSOR

Explore Treatment Today
Call 888.816.5122
Chat With One of Our Representatives

--------------------------------------------------------------------------------

Our Hospital Location
How We Are Different
Our Treatment Approach
What Our Patients Say
Cancers We Treat
Housework 'Can Cut Risk Of Colon Cancer'
December 11, 2006

Scrubbing the floor, vacuuming the stairs and polishing the furniture could all help reduce the risk of bowel cancer, a report claimed today.

Just one hour of "vigorous" housework--the equivalent of a treadmill session or a brisk walk--is considered enough to help cut the chance of colon tumours.

Bowel cancer--either colon or rectal--is the third biggest cancer in men and second for women.

The study, part-funded by Cancer Research U.K. and the Medical Research Council, found physically active people were 22 percent less likely to develop colon cancer. A total of 413,000 people from 10 European countries, including 74,000 from the U.K., took part.

Dr. Lesley Walker, from Cancer Research U.K., said: "It is important for people to understand they can take steps in their daily routine to reduce cancer risk.

"Cleaning windows, vacuuming and scrubbing floors burn off a lot of calories. So does gardening or cleaning the car."

He said physical activity was known to stimulate muscle contraction, which increases the movement of waste and cancer- causing agents contained in it.

(C) 2006 Birmingham Post. via ProQuest Information and Learning Company; All Rights Reserved
MB
MB

Berichtdoor Marjoleen op di 02 jan 2007 19:50

Haha, ben ik ff blij dat ik sinds kort full-time huisvrouw ben en dat mijn man me met de zwaardere klussen helpt.
Tuinieren is een hobby van me, dus ik zit wel veilig nu!!!!!!!!!!!!!!
Ofdat dit alles je ook beschermd tegen bepaalde vormen van kanker, daar zet ik toch m'n vraagtekens bij
en ja het verbrand wel lekker veel calorieën als je bezig hebt, zeker met tuinieren.
Groetjes, Marjoleen
Zonder strijd, geen overwinning, Survivor kinderkanker (osteosarcoom) 1981
Marjoleen

Berichtdoor wim Rhijnsburger op di 02 jan 2007 22:59

oké wij houden de vingers in de grond!!

serieus bedoeld hé.

grts wim
24 juli 2006 wim geopereerd aan darmkanker.
19febr 2008 arlien geopereerd aan darmkanker.
vanaf 24febr 2008 tot heden, arlien 4 operatie's, blijvend stoma geplaatst.
Je ziet het pas, als je het gelooft ?
wim Rhijnsburger

Berichtdoor MB op za 13 jan 2007 19:18

Tja, als zelfs een screeningsradioloog alleen over knobbeltjes praat, hoe krijg je dan een andere bewustwording bij vrouwen voor elkaar. Dat het niet alleen knobbeltjes zijn, maar vaak ook andere veranderingen van/aan de borst die op de aanwezigheid van kanker kunnen wijzen. En dat je daar dus ook op moet letten.

Dit komt uit medisch contact van 12 jan. j.l. (is laatste deel van een artikel over belang van borstkankerscreening:

Middenkoers
Natuurlijk worden er in het bevolkingsonderzoek borstkanker fouten gemaakt. En daarop mogen we worden aangesproken. Maar over het algemeen varen de zorgvuldig werkende Nederlandse screeningsradiologen een middenkoers. En die heeft (niet door fouten maar uit welbewuste berekening) tot gevolg dat een gedeelte van de mogelijke gevallen van borstkanker niet wordt ingestuurd om het aantal foutpositieve verwijzingen binnen de perken te houden. Die niet ingestuurde en later alsnog (tussentijds) ontdekte gevallen gaan dan de boeken in als foutnegatief.

Anders dan Spaink denkt, zijn dit over het algemeen geen medische missers ‘waarover de inspectie zich eens moet buigen'.

Alle vrouwen die deelnemen aan het bevolkingsonderzoek borstkanker moeten daarom zo worden voorgelicht, dat zij altijd contact opnemen met hun huisarts als ze een knobbeltje in de borst voelen. Ook al hebben ze recentelijk aan het bevolkingsonderzoek deelgenomen.

drs. F.B.M. Sanders,
screeningsradioloog Preventicon, Diakonessenhuis in Utrecht, Zeist en Doorn

Bron: Medisch Contact
MB
MB

Berichtdoor Monika op ma 15 jan 2007 16:10

Middenkoers betekent dus , dat nogal wat onduidelijke foto's gewoon op een stapeltje gelegd worden en dat die vrouwen geen bericht krijgen en denken dat het wel goed zit...(!)

Onduidelijke foto's ontstaan o.a. doordat vrouwen hormonen gebruiken tegen overgangsklachten en doordat implantaten geen rontgenstralen doorlaten.

Daar zou veel meer voorlichting over gegeven moeten worden.

Monika
Monika

Berichtdoor maike op ma 15 jan 2007 21:28

[quote="MB"]
Anders dan Spaink denkt, zijn dit over het algemeen geen medische missers ‘waarover de inspectie zich eens moet buigen'.

Bron: Medisch Contact[/quote]

Als ik het goed begrijp, dan is Spaink wél van mening dat het medische missers zijn waarover de Inspectie zich dient te buigen?!

Als de vrouw in kwestie (welbewuste berekening) vervolgens klachten krijgt of 'weet' dat er iets niet in orde is, loopt ze vervolgens de kans dat ze wordt afgescheept met "het zit tussen uw oren".
Wanneer wordt men zich eens bewust van de ravages die worden aangericht door deze benadering.
het enige dat absoluut vaststaat is dat alles verandert
maike

Een waarschuwing tegen hormoogebruik!

Berichtdoor MB op zo 21 jan 2007 19:07

Markante boekbespreking
door Prof.Em.Dr.Ir.J. Poppe

Femmes, si vous saviez!
Door Professor dr. Henri Joyeux; Office d'Editions : Impression Librairie F.X. de Guibert, * 2004; 409 pages; ISBN 286839-940-1. Het boek kost 29 euro.
Parijs licht de sluier op! Het grootste anti-hormonenboek ter wereld krijgt er al zijn tweede editie !

Boekrug: de eerste uitgave van dit ophefmakende boek dateert van 2001. De auteur was als oncoloog eerst werkzaam in Parijs en later in Montpellier. In de covertekst leest men al : " Les hormones du traitement hormonal substitutif sont dangereux pour la santé ". " Men liet de vrouwen geloven dat kankers zouden vermeden worden , doch in gans Europa gebeurde precies het tegenovergestelde. Hetzelfde gebeurde met cardiovasculaire ziekten en hersendefecten". "Deze tweede editie versterkt de verrechtvaardiging om te stoppen met hormonale pillen onder om het even welke vorm". "Les mères doivent avertir leur filles et les filles aussi doivent être averties ! " Aldus enkele soms vertaalde citaten uit de boekomslag, doch er komen verder nog talloze verrassingen. Het volumineuze werk behoort tot de Franse boekencollectie "Ecologie Humaine".

Voorwoord:
Prof Joyeux heeft honderden vrouwelijke kankerpatiënten leren kennen in zijn oncologische praktijk, het waren steeds jongere vrouwen en meisjes in de puberteit, naast zo velen in de menopauze. Dit lokte tal van ruzies uit tussen kankerchirurgen en gynaecologen dit terwijl de kankerstatistieken van de "Santé Publique" harde feiten en zware cijfers ten tonele voerden. Maar onder veel druk moesten de media zoveel mogelijk zwijgen. "Le code de déontologie médicale: le médecin doit une information loyale claire et appropriée et les femmes doivent connaître les risques graves qu'ils en courent, concernant les traitements qu'ils subissent ". Ruim 110 vragen en antwoorden worden hier uitgewerkt. Wij citeren enkele voorbeelden.

Pag 29: "Les femmes sont désorientées."
Men moet hen dringend de juiste informatie bezorgen. "Borstkanker is een ware gesel geworden enkel en alleen al omdat er ieder jaar in Frankrijk ruim 35.000 nieuwe gevallen gedetecteerd worden, hetzij ruim de helft voor de menopauze". De media hebben meer en meer schrik om hierover een enquête te organiseren. En dan zijn er nog de vele vrouwenweekbladen die in stand worden gehouden door hoge inkomsten uit hormonenreclame zodat zij geen wetenschappelijke artikelen durven opnemen die negatieve hormoneneffecten beschrijven; en idem voor radio en tv . Al die media die door enorm kapitaalkrachtige chemische farma-laboratoria gesponsord worden kunnen zich nooit één enkel onpartijdige publicatie permitteren. De auteur noemt dit eenzijdige perscensuur !

Pag. 33: De menopauze is geen ziekte !!
"De farma-laboratoria bereiden vaak tal van nuttige medicamenten, doch dit rechtvaardigt niet de volledige vrijheid van overdreven reclame van preparaten voor perfect gezonde personen voor wie bepaalde ziekten gecreëerd worden die er niet zijn! De menopauze is geen ziekte om maar een voorbeeld te noemen. Het is een sluwe kunst : "Si vous arrivez à faire prendre des médicaments à tout ceux qui n'en ont pas besoin ! " "Er is aldus veel meer geld te verdienen dan enkel aan zieken een medicament voor te schrijven." "Tal van medische laboratoria stimuleren de meestal onschuldige dokters om dit systeem te realiseren". Er is maar een doel: "Avoir le maximum de consommatrices, que les femmes soient malades ou non". " On leur dit qu'on va ainsi éviter telle ou telle catastrophe ". "Les abus actuels obligeront à la mise en place d'un tel contrôle". De auteur looft echter die labo's die het echt goed menen en trachten de echte zieken te genezen , dus zonder de gezonde vrouwen ziek te verklaren.

Pag. 37: Kankeraantal groeit nog steeds.
Elk jaar in Frankrijk 6.600 nieuwe hormoon afhankelijke uteruskankers en 4000 ovariumkankers; dit bovenop de jaarlijkse 35000 nieuwe borstkankers (zie pag 29).

Pag. 40: Distilbene. De distilbene, die soms wordt voorgeschreven tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap, kan ernstige anomalieën verwekken bij het kind tussen 10 en 20 jaar en tevens diverse kankers bij de moeder.

Pag. 53: in verband met pag 49 & 50: De vier voornaamste hormonen.
De auteur bespreekt de vier voornaamste hormonen gehaltes nl.:

het folliculo-stimulinehormoon
het luteïnehormoon
het oestrogeenhormoon
het progesteronhormoon
Het betreft telkens de volgende perioden: eerst onmiddellijk na de maandstonden, dan tussen de 10de en 15de dag na de maandstonden, verder tussen ovulatie en maandstonden, en tenslotte het hormonengehalte tijdens de menopauze. Hierbij aansluitend vraagt de auteur zich af waarom in alle gevallen geen hormonale bloedanalyse gebeurt vooraleer de anticonceptiepil of menopauzepil voor te schrijven. Professor Joyeux formuleert zelf het antwoord: "Omdat de analyses nagenoeg altijd de normale hormoongehaltes aangeven, kan er ook geen sprake zijn van een of ander hormonaal voorschrift en valt heel de commerciële hormonenwereld van de grote farma-centra in duigen !". Dit alles zijn citaten uit het boek.

Pag. 60 & 61: Preventie van osteoporose geschiedt niet door menopauzepil.
Niet door de menopauzepil maar door meer zon op de huid, meer lichamelijke inspanning, alle rookstoffen vermijden, weten dat alcoholisme de beendervorming remt, wijzigingen van bepaalde eetgewoontes zoals overdreven zoet, zuur en zout. De vrouw heeft ook behoefte aan een gepaste oxidatie in de celactiviteit, doch tegen elke overmatige oxidatie of inflammatie door stress of xenobiotica heeft zij nood aan antioxidantia zoals flavonoïden, anthocyanen, tanninen, vit. C,E,A, selenium, zink en magnesium.

Pag. 70, 71 & 78: Bewijs voor hormonen als oorzaak van grootschalige kanker.
Waarom zou men direct na kankeroperatie, bestraling en chemotherapie ook antihormonen toedienen ? Men ontdekte tien maal meer oestrogenen in kankerzieke borsten dan in de gezonde.

Pag. 78: De antioestrogenen zowel klassieke (bv. Nolvadex) als plantaardige (isoflavonen) remmen elke nieuwe ontwikkeling van kankercel tot tumor, en werken dus totaal tegenovergesteld aan de eerder voorgeschreven synthetische oestrogenen van de contraceptie en menopauze. " Het is niet eerlijk dat de dokter de patiënt wijsmaakt dat hij een ander soort hormonen gaat voorschrijven i.p.v. eerlijk te zeggen dat de antioestrogenen nu de fout moeten goedmaken van wat jarenlang door de patiënten verkeerdelijk werd ingenomen, al dan niet met voorschrift." (citaat)

Pag. 72: Waarom verwekt de hormoonrijke zwangerschapsperiode geen kanker ?
Omdat de oestrogeen-hormonen, hoewel direct na bevruchting zeer mild gevormd door de placenta en ovaria, van het natuurlijke lichaamseigen type zijn en ook omdat zij slechts zeer miniem via de placenta naar de bloedbanen kunnen migreren. Inderdaad, zij worden in de baarmoeder geconcentreerd, vastgehouden op typische celeiwitten die men oestrogeen-receptoren noemt. Tevens is genoeg bekend dat een periode van 9 maand ruim 5 maal korter is dan de 4 jaar pil-gebruik die meestal nodig is om een merkbare tumor te ontwikkelen. De auteur voegt er trouwens nog aan toe: "Waarom moet de vrouw 21 dagen per maand hormonen slikken terwijl zij toch maar 5 à 6 dagen vruchtbaar is ?".

Pag. 88, 89, 90, 91 en ook 110: Borstkanker, een enorme sociale blunder die kon vermeden worden.
In Frankrijk sterven er nu elk jaar 10.000 vrouwen aan borstkanker en jaarlijks ontdekt men er ruim 35.000 nieuwe borstkankers. Het aantal gevallen steeg er van 1975 tot 1995 meer dan 60%. "Wat brengt het op deze kankers via mammografie vast te stellen, terwijl toch het aantal overal verder stijgt ?"
"Bovendien ontsnappen 10 à 15% borstkankers aan deze detectiewijze." "Un cancer du sein ne vient pas du jour au lendemain mais il peut être induit 5, 10 ou 20 ans auparavant et les prises hormonales depuis aux moins 4 ou 5 ans sont directement en cause." "Le nombre de femmes recevant des hormones ne faisant qu'augmenter, il est logique que le nombre de nouveaux cas de cancer du sein augmente parallèlement". "La contraception hormonale est aujourd'hui déjà proposée au collégiennes de 14 à 15 ans."

Pag. 115: Comment fonctionne la pilule ?

De ovulatie wordt stilgelegd.
De menstruaties worden totaal kunstmatig.
In de baarmoederbinnenwand kan geen innesteling meer plaats vinden.
"Les trompes (tuba uterina of eileiders) perdent leurs mobilité".
Per maand zijn er 7 dagen zonder pil, tot aan de menopauze.
Vanaf de menopauze zijn er per maand 4 pilvrije dagen, hoewel soms placebo's worden ingeschakeld.
Verhoogde kans op trombose, hartstoornissen, hypertensie, gewichtstoename, verhoogde cholesterol en meer triglyceriden.
Blaas- gal - en leverstoornissen.
Hoe jonger men aan de pil begint hoe meer kans op borstkanker.
Vanaf vier jaar pilgebruik, of soms eerder, is de tumorgroei waarneembaar hoewel de kankerinitialen al lang ontstaan zijn en verborgen blijven.
Pag. 133 - 137 - 140: Les causes hormonales et les intérêts économiques.
Begin 2001 telde men in Frankrijk alleen al 40 verschillende hormonenpil-merken, 2 hormonensteriletten en 7 kopersteriletten . "Le marché est considérable". Ik citeer: "Wat moet daar wel aan te verdienen zijn?". "Nombreux médecins se battent pour que les femmes consomment leurs comprimés au moins 7 ans."
Nu is er zelfs een studie om de estradiol-hormonen langs de neus te doen opsnuiven om de opvliegers te verminderen! In elk geval is het verhoogde kankerrisico 20% na 4 jaar oestrogeenpil en 40% na 4 jaar oestrogeen + progestageenpil en nog veel hoger bij rokers. Dan zijn er nog de gevolgen voor de te verwachten baby's, zowel jongens als meisjes, met afwijkingen aan het urogenitaalstelsel enz., te veel om op te noemen.

Pag. 143 -148: Waarom soms twee hormonen in één pil, nl. oestrogenen en progestagenen?
De oestrogenen versnellen de celdelingen, ook al zijn het kankercellen, want het verschil tussen goede en slechte cellen zien de synthetische oestrogenen niet. Met het vermoeden dat de progestagenen een tumorgroei zouden afremmen wordt dit hormoon aan de oestrogenen toegevoegd, doch er blijkt enkel een tijdelijke bescherming tegen baarmoederkanker maar niet tegen borstkanker. "In Frankrijk is ethinyl-estradiol het enige toegepaste oestrogeen". Het zeer variabel bijgevoegd progestageen is het hygdroxy-progesteron, namelijk een licht mannelijk hormoon afgeleid van nortestosteron. Alleen het mannelijke hormoon gebruiken leidt tot ongewenste haargroei, vaatziekten en prediabetes. De morning-after pil zou geprepareerd zijn met progestagenen wat de innesteling van een bevrucht eitje verhindert. Ook in het hormonaal-sterilet vindt men meestal progestagenen naast oestrogenen.

Pag. 174 en verder: Milieupollutie door xenohormonen.
Xeno betekent "vreemd". Het betreft hier dus hormonen die via een gezond en natuurlijk levensmilieu niet in ons lichaam terecht komen.
Het betreft hier niet alleen de groep van oestrogenen of progestagenen, doch wel al die stoffen (vooral synthetische) die zich bij mens en dier op de oestrogeenreceptoren of progestageenreceptoren kunnen vestigen, alwaar zij diverse weefselmisvormingen tot stand kunnen brengen. De auteur geeft hier enkele voorbeelden: diethylstilbestrol, ethinylestradiol (de pil), sommige pesticiden, rook en dioxines. Helaas bezit ons lichaam geen enzym om alle vreemde stoffen te vernietigen. Ook tal van seksuele stoornissen werden door grondig onderzoek naar xenohormonen bewezen. Het ergste blijkt de sterke afname van de mannelijke vruchtbaarheid !

Pag. 177: Meer kankerrisico met één pil dan met 10 ton verboden hormonenvlees.
Al vele jaren vinden de artsen dat het vlees van hormoongestimuleerde runderen moet verboden worden omdat de residuhormonen een hoog kankerrisico teweegbrengen. De auteur vindt dat terecht doch rekent en herrekent dat men ruim 100 kg rundvlees (0,3 parts per billion) moet eten om evenveel oestrogenen op te nemen als één dagelijkse hormonenpil. Omdat de pil thans geprepareerd is met het 100 maal sterker werkend ethinylestradiol zou men moeten 10.000 kg rundvlees consumeren - of circa 50 runderen - om evenveel kankerrisico in ons lichaam te induceren!!! En dan niet vergeten dat de pil dagelijks wordt genomen. Dus het door de geneeskunde (wegens kankerrisico) verboden hormonen-beefsteak is 10.000 maal minder gevaarlijk dan de dagelijks voorgeschreven contraceptieve pil! Aldus de auteur. Meer details op pag 179 tot 191.

Pag. 198 tot 263: Preventie van kanker en metastasen door fytohormonen.
"Nous verrons donc l'intérêt extra-ordinaire des fyto-hormones qui ont un rôle antihormonal." Er zijn twee grote toepassingen: de eerste zonder voorschrift door aangepaste voeding en voedingsupplementen, de tweede met voorschrift onder vorm van gedoseerde extracten uit planten. Beide methoden kunnen elkaar aanvullen. Er zijn fyto-oestrogenen, fytoprogestagenen en fytostestosteronen en er zijn er die bij voorkeur door de vrouw of bijvoorkeur door de man worden gebruikt. Het zijn allemaal polyfenolen, vooral isoflavonen ( in gele, oranje, roze, rode en paarse plantendelen) die pas in 1964 voor het eerst in een laboratorium konden geïdentificeerd worden. Zij gaan de receptoren in de borsten eveneens bezetten zoals de pilhormonen, doch geven geen signaal tot woekerceldeling en beschermen aldus tegen de ontwikkeling van kankerpunten tot tumoren. De auteur schrijft hierover ruim 65 pagina's, echt de moeite om te lezen ! Hij onderlijnt tevens de honderden malen minder borst- en prostaatkanker in het Oosten vooral dankzij de isoflavonen en algemene leefwijze.

Pag. 265 - 287: "Comment rester jeune naturellement?"
Ruim 22 pagina's vol geladen met kostbare gegevens om lang en kankervrij te leven ! De volgende kapittels lonen echt de moeite: stimuleer uw eigen hormonen, betere eetgewoonten, alle rook vermijden, vermijdt ook stress, angst en depressie met kruiden, meer lichaamsbeweging, op tijd rusten, verrijk uzelf met onpartijdige gezondheidsinformatie.

Conclusie:
Dergelijk wijs boek is "unique au monde", vooral omdat het door een wijze klassieke arts en oncoloog geschreven is die de toenemende kankermiserie niet langer kan tolereren, zodat de commerciële cancerogene hormonenpillen zo spoedig mogelijk door betere technieken zouden moeten worden vervangen. In afwachting is deze arts er zeker en vast toch al in geslaagd om alle belanghebbenden even te laten nadenken! De beste medicatie is steeds een eerlijke informatie !
En wat moeten de jonge dames nu doen voor een gezonde contraceptie ? Welnu, de 409 pagina's zijn hier in slechts enkele tientallen regels samengebundeld. Talloos zijn de alternatieven die besproken worden in de resterende 404 bladzijden, waaruit blijkt dat enkel de hormonale middelen dienen vermeden te worden, en dat het ook de hoogste tijd wordt dat de mannen ernstig gaan deelnemen aan de contraceptie.

Prof.Em.Dr.Ir.J. Poppe
29 mei 2005
MB
MB

VorigeVolgende

Keer terug naar Leven met/na kanker