ervaringen met chemokuur?

Discussies over kanker

Moderator: astrid

ervaringen met chemokuur?

Berichtdoor soekaina op wo 30 jan 2008 13:24

ik moet binnenkort beginnen met chemo.
ik weet nou dus echt niet hoe dat in zijn werking gaat!!
volgens mij via een infuus waar ik bepaalde vloeistof krijg.. maar goed ik heb morgen een afspraak met mijn internist die ik kan vragen over hoe en wat.

hoe is jullie ervaringen met chemokuur?
wordt je er erg ziek van?
ben je veel aangekomen of juist veel afgevallen?
haaruitval? en wanneer groeit het er weer aan?
hoe voel je je na de chemo?
soekaina

Berichtdoor Marjoleen op wo 30 jan 2008 15:52

Hallo soekaina
Hier een link waar je veel kan lezen wat je zo'n beetje te wachten staat.: http://www.allesoverchemotherapie.nl/
Of jij er veel ziek van zal worden kan ik je niet vertellen, ligt hoofdzakelijk aan de soort cytostatica die je krijgt, de hoeveelheid, jouw lichamelijke conditie en dus reactie op de chemo.
Er zijn tegenwoordig anti-misselijkheidsmedicijnen. Vraag erom als je je beroerd zou gaan voelen, als ze er zelf al niet meekomen.

Verder zul je je hygiëne thuis ten tijden van de kuren extra in de gaten moeten houden (toiletgebruik, braken bv.), omdat de uitgescheiden cytostatica "gevaarlijk" kan zijn voor je medehuisgenoten. Haaruitval is ook weer gebonden aan het soort cytostatica en dus kan ik je daar ook geen antwoord opgeven, maar al dit soort vragen kan en mag je ook allemaal aan jou behandelend arts stellen hoor.
Ik begrijp wel dat je voor nu even behoorlijk wat op je af krijgt, maar schrijf alles waar je meezit op(zo vergeet je het niet) en stel je vragen aan de arts of oncologisch verpleegkundigem, want die kan je ook met héél veel helpen en adviseren.
Werns je héél veel sterkte en succes met je kuren, Marjoleen
Marjoleen

Berichtdoor queen op wo 30 jan 2008 17:08

Hoi Soekaina,
Schrijf je vragen op, geeft rust in je hoofd. Blijf vragen als iets niet duidelijk is. Soms gooien artsen medische termen erdoorheen die je niet (goed) begrijpt, dat is heel normaal, maar geef wel aan als je t niet snapt.
Net zoals Marjoleen schrijft zijn er teveel verschillende kuren en dan is t ook nog eens afhankelijk van je conditie en je reacties op de chemo's, dus daar kunnen we weinig over zeggen.
Vraag verder in t ziekenhuis of er ook oncologische verpleegkundigen zijn, die kun je met een heleboel vragen helpen, maar ook met allerlei andere dingen verder helpen. Zo'n verpleegkundige krijg je makkelijker aan de telefoon dan de arts.In het ziekenhuis waar ik werd behandeld waren ze ook altijd nauw betrokken bij de chemo's en alles daaromheen.
Succes en sterkte!
queen

Berichtdoor Marjoleen op wo 30 jan 2008 19:42

Sorry Fan, maar dit is niet echt leuk voor Soekiana nu. Zij moet nog beginnen met de chemo's en is daar al héél erg onzeker en angstig voor en dat is niet meer dan begrijpelijk. Ik en velen met mij zijn nog steeds in de overtuiging dat chemotherapie een goede optie is ter bestrijding van kanker, dus maak a.u.b. iemand die aan de vooravond staat van haar 1e behandeling al niet onzekerder dan ze al is.
Fan schreef:Lees ook dit, zoniet nog schokkender, onderzoek van Prof. Huib Caron (kinderoncologie) van het Emma Kinderziekenhuis AMC op onderstaande website. Een onderzoek dat zijn weerga in de medische wereld niet kent. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het prestigieuze Amerikaanse medische tijdschrift (september 2007) JAMA (Journal American Medical Association).

Huib Caron stelt, dat zijn collega’s en hij geschokt waren door hun eigen onderzoeksresultaten. Citaat: “Als kinderarts wil je kinderen genezen. Nu ruilen we één ernstig probleem in voor soms wel drie andere. Je kunt maar één conclusie trekken: we doen het als dokters niet goed genoeg.” Voor meer informatie lees verder op:
http://www.voorennadediagnose.nl/W50-Wi ... gelijk.htm
Overigens moet je dat bericht van Prof.Caron niet uit zijn proporties trekken en toelichten waar het precies overgaat.
Ik weet waar ik over praat, want ik ben nl. zelf één van kinderen uit die onderzoeksgroep en ja dus ook ik ben nu een volwassene die te maken heeft met de "late effecten kinderkanker", maar bedenk dat eind 70 er jaren de chemo behandelingen net goed terwijl in opmars waren en men NIET WIST wat de gevolgen zouden zijn. Die komen nu steeds verder naar voor. Al zolang als ik behandeld ben (1981-1982) word ik al vervolgd en niet alleen ik , maar zoals je kunt lezen uit het onderzoek nog meerderen met mij.

Ten tweede gaat dat stuk over de GEVOLGEN VAN KINDERKANKER en dat is dus ook heel wat anders als kankerbehandeling en gevolgen op volwassen leeftijd en

Ten 3e zijn de protocollen tegenwoordig zodanig aangepast dat ze zo min mogelijk (blijvende) schade toebrengen, zijn er medicijnen in ontwikkeling die de (ernstige) bijwerkingen kunnen verzachten en gaat de research gewoon door. Hoef jou niet te vertellen dat dit soort onderzoeken jaren in beslag nemen.
Waar het op neer komt is dat ik blij ben dat ik toentertijd behandeld ben anders had ik hier niet meer gezeten en dat is iets wat ik 100% zeker weet. Ben door het oog van de naald gegaan en heb er veel voor moeten inleveren, maar ik ben er nog.

Citaat Huib caron:
“Het succes bij de behandeling van kanker bij kinderen is geweldig. We kunnen nu driekwart van de kinderen genezen, terwijl dat in 1960 maar 30 procent was, maar de late gevolgen vormen de keerzijde. Caron relativeert wel: „Het lijkt allemaal kommer en kwel, maar als je patiënten spreekt, zeggen ze: ‘Anders was ik er niet geweest!!!!!! “
En dat beste Fan is een waarheid als een koe
Maar zoals met alles zijn mensen voor of tegen, maar om nou iemand bij voorbaat al "bang" te gaan maken!
Marjoleen

Berichtdoor soekaina op wo 06 feb 2008 15:34

dank jullie allemaal voor de reactie.

ik ben me de laatste tijd meer aan het verdiepen in de behandelingen die ik krijg. ik voel dan steeds een brok. ik ben niet overtuigd door die behandelingen en ben heel erg bang en onzeker hoe ik die behandelingen zal doorstaaan.

ik kan niet kiezen.. ik moet die behandelingen wel krijgen.
chemo en bestraling.
soekaina

Berichtdoor Fan op wo 06 feb 2008 16:23

Beste Soekaina,

lees alle info op onderstaande blog.
Zorg goed voor jezelf.
Er zijn alternatieven dus ga op zoek!

http://www.natriumbicarbonaat.blogspot.com/

Heel veel wijsheid en sterkte!

Fan
Fan

Berichtdoor JennyJo op vr 14 maart 2008 0:06

Beste Soekaina,

Ik wil je dringend aanraden om toch de chemotherapie te ondergaan!!!
Zelf ben ik nu bijna 4 weken klaar met mijn chemokuur. Mijn ervaring: de eerste week misselijk en naar gevoel op de buik, maar dankzij medicijnen hoefde ik niet over te geven. De tweede week moe, de derde week knapte ik op en kon ik wat ondernemen.
De kuur wordt elke keer zwaarder, maar al is het niet leuk, het is te doen.
Ik kan nu alweer elke dag 2 uur wandelen, ik kan mijn huishouding doen, boodschappen doen en ik ga binnenkort weer beginnen met werken, een paar uur in de week.
Dat ik kaal werd, vond ik niet leuk, maar het is niet anders. Ik heb hele leuke mutsen, heb maakte me vaak mooi op en mensen stonden er dan versteld van dat ik ziek was.

Laat je alsjeblieft niet wijsmaken dat chemo niet werkt, want dat klopt echt niet!!!
Als je vragen hebt of je bent zenuwachtig, mail me dan of stel je vraag hier, je kunt altijd bij me terecht.

Heel veel sterkte voor de komende tijd!
JennyJo

Re: ervaringen met chemokuur?

Berichtdoor soekaina op zo 25 mei 2008 17:51

ik ben nou al veel verder met de abvd kuren.
inmiddels heb ik de uitslag gehad van de tussentijdige scan. en raad eens... deze was erg goed. de chemo slaat dus echt wel aan. hierdoor heb ik zo ontzettend veel motivatie gekregen om er tegen aan te vechten..

voor iedereen onwijs veel sterkte met alles
soekaina

Keer terug naar Over kanker