Ongeveer anderhalve maand geleden kreeg ik s'avonds een snel opkomende pijn. Zo hevig dat ik maar even naar de eerste hulp ben gegaan. Een jaar daarvoor had ik al eens een bijbalontsteking gehad, dus ik herkende de pijn wel.
De dokter daar constateerde inderdaad weer een bijbalontsteking, maar voelde ook een knobbeltje. Op dat moment was de linkerbal waar de pijn vandaan kwam ook al wat harder en groter dan de andere. Zij adviseerde mij om de kuur tegen de ontsteking af te maken en daarna een afspraak met de dokter te maken. Dit om te kijken of het knobbeltje dan wellicht weg zou zijn of niet.
Ik heb er destijds niet echt verder bij nagedacht hoe en wat. Na die 2 weken toch maar een afspraak met de dokter gemaakt. Die heeft even gekeken en verwees mij door naar de uroloog. Dit omdat ik al eerder een bijbalontsteking had gehad, en daarvoor zelfs al eens een blaasontsteking. Hij drong toen al lichtelijk aan om de afspraak snel te maken. Dat waren wel de eerste kleine tekenen dat je dacht "hmmmm...het zal toch niet...". Nee dat gebeurt altijd een ander !
Na anderhalve week op bezoek bij de uroloog in het VU ziekenhuis in Amsterdam. Ik werd daar onderzocht en er werd ook even een andere uroloog bijgehaald. Die had het na een paar seconden al gezien. Hij had het nog over goed of slecht, waarna ik vroeg wat hij bedoelfde met "slecht". Toen kwam meteen zaadbalkanker ter sprake. Zijn vermoeden was eigenlijk zo groot dat er direct een echo gemaakt moest worden.
Dat was wel even heel erg confronterend. Zo ben je kerngezond (rook niet, drink niet, net weer begonnen met sporten, een klassiek verhaal van iemand die nooit iets mankeert) en zo wordt je geconfronteerd met de gevreesde K. Er werd wel meteen bij gezegd dat deze vorm van kanker zeer goed te behandelen is. Maar ja, je wereld stort toch even in. De vrees voor het onbekende. 2 kinderen, de 3e op komst, druk bezig met een eigen zaak, nee dit kwam echt even niet gelegen.
De ernst van de zaak werd nog even benadrukt toen werd verteld dat de kans groot was dat ik diezelfde avond nog op de operatietafel zou kunnen liggen.
Eerst moest er bloed afgenomen worden. Samen met m’n vrouw liepen we verdwaasd door het ziekenhuis op zoek naar de juiste afdeling. Bloed afnemen ging in een roes. Heb het niet zo op naalden, maar deze heb ik nooit gevoeld. Ik was in gedachten even met andere dingen bezig.
Daarna meteen een echo maken. Onderkleding uit en het maar weer ondergaan.
De echo wees meteen uit dat er duidelijk een verschil was tussen links en rechts. De dokter die de echo uitvoerde deed verder nog geen uitspraak en liet het in het midden. Maar er was duidelijk iets niet goed.
Na de echo naar een kamertje en wachten op de dokter met de uitslagen. Ze kwam binnen en uit de bevindingen bleek het: zaadbalkanker. BOEM, een klap in je gezicht. Mede omdat alles die dag zo bizar snel is gegaan.
“Heb je nog een kinderwens ?” vroeg ze. “Nee” antwoorde ik.
En vervolgens: “Heb je kinderen ?”
“Ja” antwoorde ik.
En dan breek je. Iemand die kinderen heeft weet meteen waar ik het over heb. De kinderen zijn m’n alles. 2 prinsesjes en een 3e op komst.
Waarom ik ?!?!?!
Had ik al niet genoeg meegemaakt ? Bijna 3 maanden geleden m’n vader verloren aan longkanker na ongeveer een jaar van ziekte. Hij was niet alleen m’n vader maar ook mijn beste vriend en steun en toeverlaat . Ik mis hem nog dagelijks. De dokter vertelde mij dat die soort kanker absoluut niet met zaadbalkanker vergeleken kon worden. Nee dat zal wel, maar het is toch de K !
Vanaf dat moment was het dus werkelijkheid. M’n moeder, broer en schoonouders ingelicht. M’n moeder natuurlijk zwaar overstuur, ja natuurlijk, had ze de laatste tijd niet al genoeg meegemaakt ?!?! Wie verzint dit toch, waarom ?
Na enige tijd kon ik naar mijn kamer. Dat ding moest er namelijk z.s.m. uit. Ik werd op de spoedlijst gezet om geopereerd te worden. Dat zou nog diezelfde avond gebeuren. Na een paar keer uitstel (onverwachtse spoedgevallen hebben natuurlijk voorrang) werd om 23:00 uur verteld dat het toch morgenochtend zou gebeuren. Hoe laat was nog niet helemaal bekend.
Nou het was niet anders, enige voordeel was dat ik iets mocht eten. Die nacht werd ik nog wakker gemaakt door een verpleger die wat medische energiedrankjes voor mij had. Dat kon ik wel gebruiken.
S’ochtends stond ik onder de douche en werd ik geroepen. Het ging gebeuren, ik moest opschieten.
Ik werd met bed en al naar een soort wachtkamer gereden. De zenuwen gingen nu opspelen. Even voorstellen aan wat mensen waarna ik naar de operatiekamer werd gereden. Er werd mij van tevoren verteld dat ik niet moest schrikken want iedereen ging aan mij zitten en van alles doen. En inderdaad dat was ook zo. Op de operatietafel en er werd van alles gedaan, infuus, plakkers, mondkapje op. “Ben je zenuwachtig ?”, “Ja”, zei ik emotioneel. En toen was het moment echt daar. Met m’n kindjes in gedachten ging na 2 seconden het licht uit, de narcose deed zijn werk.
Eenmaal bijgekomen in de uitslaapkamer meteen even checken of wel de “slechte” weg was gehaald. Inderdaad , het was goed gegaan. Hevige pijn was er op dat moment niet. Het voelde alleen ongemakkelijk en met opstaan even voorzichtig aan doen.
In mijn kamer wat gegeten en wat gerust. Ging allemaal zo goed dat ik laat in de middag naar huis mocht. Vlak voor het vertrek nog even een gesprek gehad met een dokter. Die had net de uitslagen van mijn bloed binnen gekregen. Alle markerwaarden waren goed! Natuurlijk had ik voor dit alles al eens op internet het e.e.a. nagekeken en dit leek mij wel een positief teken. Immers het bloed was afgenomen nog voor de operatie. De volgende dag bloed prikken was daarom niet nodig.
Ik mocht naar huis!
Na een week moest ik een CT-scan laten maken. Contractievloeistof van tevoren drinken en de dag erna voor de scan. De scan ging heel snel. Nog even een bekertje contractievloeisotf naar binnen werken, een infuus en dan onder de scan. Zo klaar en viel verder mee.
En als je denkt dat je dan het ergste hebt gehad, helaas. Dan begint het wachten. Gelukkig heb ik zat te doen (eigen zaak) dus de tijd ging wel snel. Toch speelt het steeds door je hoofd en van echt lekker werken kwam het niet.
2 weken wachten. De dag voor de uitslag begonnen de zenuwen weer op te spelen. Gelukkig stond de afspraak s’ochtends gepland.
9:30 uur, wij zijn nu aan de beurt. Nee toch niet, het loopt weer uit. 5 minuten, 10, 15, 20, 25. De 25 langste minuten van m’n leven, maar daar werd dan eindelijk mijn naam geroepen. Ik ben nu!
Lopend naar de dokter en kijken of je iets kan ontdekken in diens gelaatsuitdrukking. Hmmm, ziet er niet zo vrolijk uit, wat betekent dat ?
Even zitten en dan de verlossende woorden: stadium 1, geen uitzaaiingen, niets gevonden.
Wat een opluchting, emoties, blijdschap alles tegelijk. Natuurlijk blijf ik de komende tijd onder toezicht. Iedere maand controle. Prima, dat doen we gewoon. Dit is echt het beste nieuws dat mij ooit is overkomen. Je kan weer verder. Rust in de tent en duidelijkheid.
Lekker naar huis, daarna weer naar kantoor en aan de slag! Werk aan de winkel.
S’avonds naar huis, naar m’n kindjes. Heerlijk ik ben er nog voor ze. Je weet nooit wat de toekomst brengt, maar dat geldt voor iedereen. Dit heb ik in ieder geval goed doorstaan.
Ik hoop dat dit verhaal enige steun biedt aan andere lotgenoten en ervoor zorgt dat mensen tijdig naar de dokter gaan als ze iets opmerken dat niet normaal is. Kleine moeite om af en toe eens te checken, kan een hoop narigheid voorkomen.
Raymond
31 jaar