Personen tussen de 50 en 70 jaar hebben recht op screening o

Eerder gevoerde discussies over kanker

Moderator: astrid

Personen tussen de 50 en 70 jaar hebben recht op screening o

Berichtdoor KWF op di 28 sep 2004 11:33

Personen tussen de 50 en 70 jaar hebben recht op screening op dikkedarmkanker
<p>In principe zou je deze stelling met ja kunnen beantwoorden. Uit onderzoek in andere landen blijkt dat een bevolkingsonderzoek met een test die bloed in de ontlasting aantoont, de sterfte aan dikkedarmkanker met 15 tot 20% kan verminderen.</p><p> Ook voor een individu is er winst te behalen: de kans om aan dikkedarmkanker te overlijden is nu al klein en deze zou verder kunnen worden verkleind.</p>

<p>Maar goede zorg voor iedereen is alleen gewaarborgd als het bevolkingsonderzoek goed is georganiseerd. </p><p>Anders kan bijvoorbeeld de toegankelijkheid van de reguliere zorg in gevaar komen voor personen die zich melden met klachten bij de huisarts. En voor personen met een verhoogd risico op dikkedarmkanker.</p><p> Een goede organisatie ontwikkelen kost tijd en artsen moeten het eerst goed testen in proefcentra. Daarom wil KWF Kankerbestrijding dat op korte termijn enkele regionale proefcentra starten met bevolkingsonderzoek naar dikkedarmkanker.</p>

<p>Wat denkt u?</p>
KWF

nee niet mee eens

Berichtdoor Serge op wo 29 sep 2004 9:31

hoe kun je hier nu over discussieren??? dit vind iedereen toch een goed idee???
Serge

dikkedarmkanker

Berichtdoor Hannie Vogelaar op vr 01 okt 2004 14:58

Fantastisch als iedereen tussen de 50 en 70 jaar een screening krijgt. Hoe eerder ontdekt hoe beter. Succes
Hannie Vogelaar

Een goede zet

Berichtdoor Han op ma 04 okt 2004 21:35

Zonder meer een goed idee, wellicht dat het nog wat
uitgebreider zou kunnen worden dan alleen een
bloedonderzoek: Is er voldoende capaciteit
vrij te maken om het onderzoek uit te breiden met
een sigmoidoscopie? Dat is geen prettig onderzoek en
ook pijnlijk, weet ik ervaring, maar dan weet de dokter al
heel veel meer en kan bij degenen waar dat nodig is verder onderzoek, zoals bijvoorbeeld een colonoscopie,plaatsvinden.
Han

als ze het goed doen

Berichtdoor Kitty op di 05 okt 2004 10:04

Mijn moeder heeft 1,5 jaar geleden onderzoek laten doen niks aan de hand zei men toen....
Ze bleef maar klachten houden en ging steeds weer terug naar de huisarts maar hij zei steeds niks aan de hand spastische darm, op het laats kon ze niks meer eten en de urine was helemaal verkleurd toen greep hij pas weer in en wat bleek darmkanker, ze hebben gewoon bij dat eerste onderzoek niet ver genoeg in de darm gekeken bleek achteraf en nu... kankergezwel verwijder uit haar darm in mei van dit jaar, maar te laat zo'n 35 tot 40 metastasen in haar lever, echo was er trouwens ook gemaakt van de lever en men zei in eerste instantie twee plekjes op de lever maar de oncoloog vond dat al vreemd omdat het bloed ook niet goed was dus een scan waar dus de waarheid naar buiten kwam goed mis dus.
Had ze meer kans gehad als ze toen goed hadden gekeken????
Dus laat zo'n onderzoek maar komen maar dan wel goed!!!
Kitty

onderzoek

Berichtdoor Maja.S op do 07 okt 2004 14:11

Ik ben het hier helemaal mee eens ik heb zelf borstkanker en voel me steeds meer beroerd en heb ook veel last van de darmen ik ben dus voor onderzoek
Maja.S

via de huisarts loopt het nooit goed

Berichtdoor emmy op do 14 okt 2004 12:37

ik ben voor een landelijk onderzoek van darmkanker.
als je van de huisarts afhankelijk bent denk ik dat het niet goed loopt.
dan ben je afhankelijk van een arts en dat is niet goed.
ik zou meedoen aan zo,n onderzoek omdat ik nog jaren mee wil en zelf ookal veel te maken heb in de familie met kanker in alle soorten.
emmy

onderzoek borst-baarmoederhalskanker

Berichtdoor E.Berg op wo 27 okt 2004 1:31

met groot ongenoeg moest maar weer blijken hoe fout zo af en sommige artsen denken. in de familie van mijn vrouw komen en aanzienlijk gevallen van kanker voor ( borstkanker
en longkanker) de stand welke inmiddels is opgebouwd betreft inmiddels
1 oom, 2 tantes en mijn vrouw haar eigen zus ( net 34 jaar)
3 tantes inmiddels al wel een paar jaar hersteld na een borstbesparende operatie. Nu hebben ik en mijn vrouw er al een aantal malen de huisarts op gewezen voor een uitgebreid onderzoek. Daar wij niet echt gerust gesteld werden met een mammografie.Hadden wij al verschillende malen aangedrongen op een MRI scan. Maar dat vondt geen van de artsen noodzakelijk ( ok niet in het ziekenhuis) Nu na een aantal jaren ( waarbij mijn vrouw zelfs al geruime tijd psychichiatrisch
is opgenomen op een PAAZ afdeling) heeft zij vorig jaar een uitstrijkje moeten laten maken. Niets aan de hand, zei men ..alleen een onschuldig virusje waardoor de zuurgraad iets aan de hoge kant was. Nu zijn we dan weer een jaar verder..en weer is er laatst een uitstrijkje gemaakt. Maar nu zag de huisarts het noodzakelijk om naar een Gyneacoloog te gaan. Welke ons wist te vertellen dat er onrustige celletjes in de baarmoederhals bevonden. Toen ik in detail trad over de familie en over de vele kanker gevallen die de familie rijk is. Bleek dat er eindelijk een iemand was die ook daadwerkelijk luisterde en het hoogs verstandig achte om mijn vrouw eens voor een genetisch onderzoek naar het VU in amsterdam te sturen.
Inmiddels is er een colposcopie gemaakt waaruit godzijdank bleek dat het welliswaar om goedaardige cellen ging. maar u begrijpt misschien dat de angst er goed in zit en het vertrouwen in onze huisarts vooral op dit vlak weg is( want begrijp me goed..het is over het algemeen altijd een zeer betrouwbare arts voor ons geweest) Daarom zou ik er dan een groot voorstander van zijn om vooral de leeftijd betreffend onderzoek bij jonge vrouwen drastisch te verlagen naar een jongere leeftijd. Zodat er tijdig actie zou kunnen worden ondernomen.
E.Berg

Keer terug naar Archief over kanker